Jukka Roinila Tietoa ja kannanottoja ainakin biokaasuautoilusta. Aika näyttää, mistä muustakin mahdollisesti.

EU ei halua suomalaisia koululaisia kyydittävän biokaasuautoilla

  • EU ei halua suomalaisia koululaisia kyydittävän biokaasuautoilla

EU:ssa on hyväksytty direktiivi, jonka tarkoituksena on edistää puhtaiden ja energiatehokkaiden ajoneuvojen osuutta julkisen sektorin hankkimissa ajoneuvoissa ja kuljetuspalveluissa. Liikenne- ja viestintäministeriö aloittaa direktiivin toimeenpanon Suomessa.

Direktiivin hyvä tarkoitus on täysin pilattu ja käännetty jopa päälaelleen omituisella puhtaan auton määrittelyllä.

Henkilö- ja pakettiautoissa puhtaus määritellään pelkästään pakoputken päästä mitattujen päästöjen perusteella, kuten WLTP-standardissakin. Vuoteen 2025 asti vaaditaan, että CO2-päästöt on alle 50 g/km, sen jälkeen 0 g/km. Biokaasuauto tai mikään muukaan polttomoottoriauto ei voine koskaan täyttää tätä kriteeriä. Eli ainoa mikä kelpaa on sähköauto ja sehän kelpaa, vaikka käyttövoimana olisi kivihiilisähkö.

Yllä kerrottu tarkoittaa mm. sitä, että EU käytännössä kieltää suomalaisia kuntia tai vastaavia viranomaisia valitsemasta esimerkiksi koulu- tai vammaiskuljetuksiin biokaasukäyttöisiä autoja! No, voi niitäkin joukossa toki olla, mutta ne lasketaan ”likaisiksi”. ”Puhtaita” - siis sähköautoja - pitää olla vähintään 38,5 %.

Kuorma- ja linja-autoissa EU:n määritelmän mukaan taas mm. fossiilisella maakaasullakin kulkevat autot ovat puhtaita. Samoin tietysti myös vaikka kivihiilisähköllä kulkevat sähköbussit, trollikat ja ratikat. Biokaasulle ei tälläkään puolella ole mitään kannusteita. Pitkän matkan bussien osalta ei ole minkäänlaista ohjausta, liekö siksi, ettei niihin ole tarjollakaan sähkövaihtoehtoa, biokaasubusseja kyllä olisi.

Nyt kaivataan pikaista korjausta direktiiviin.

---

Biokaasu on vähäpäästöisin liikenteen käyttövoima aurinko- ja tuulisähkön rinnalla. Päinvastoin kuin fossiilisten polttoaineiden polttaminen biokaasun käyttö ei lisää hiilidioksidia ilmakehään vaan ainoastaan kierrättää luonnon omaa hiilidioksidia. Lisäksi biokaasulla on monia muita etuja: se on 100 % kotimaista, puhdasta kiertotaloutta ja biokaasun valmistuksen sivutuotteena syntyy mm. hyviä kierrätyslannoitteita ja maanparannusaineita, joiden käytöllä voidaan vähentää keinolatteiden käyttöä maataloudessa.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (1 kommentti)

Käyttäjän jlinjama kuva
Jussi Linjama

Pakoputkesta saa tulla savua nollapäästöisessäkin autossa. Sen pitää vain tapahtua silloin kun auto ei liiku. Esimerkiksi sähköautossa voi matkatavarana kuljettaa polttoöljykäyttöistä aggregaattia, jolla paksun nokipilven saattelemana ladataan akkua aina silloin kun autolla ei ajeta. Auto on nollapäästöinen.

Ei tuollaisia varmaan kovin montaa sataa tarvitsisi parkkipaikoilla tupruttaa, kun lakimuutosta alettaisiin harkita.

Toimituksen poiminnat