Jukka Roinila Tietoa ja kannanottoja ainakin biokaasuautoilusta. Aika näyttää, mistä muustakin mahdollisesti.

Onko mahdollista vähentää päästöjään ja säästää tinkimättä mistään?

  • Onko mahdollista vähentää päästöjään ja säästää tinkimättä mistään?

Ylen laskuri kertoo, että ajamalla biokaasulla bensiinin sijaan vähennät hiilidioksidipäästöjäsi 2940 kg vuosittain (https://yle.fi/uutiset/3-10565705 - Laskelman on tehnyt Lappeenrannan-Lahden teknillinen yliopisto).

Gasumin laskuri kertoo, että säästät 830 euroa vuodessa. (https://www.gasum.com/yksityisille/tankkaa-kaasua/miksi-biokaasu/  - oletuksena on, että ajat 20000 km/v nykyisellä bensa-autollasi 6,2 l/100 km keskikulutuksella).

Liikkuminen aiheuttaa suomalaisen päästöistä keskimäärin 20 %. Voiko liikkumisen päästöjä vähentää tinkimättä mistään, edes autoilun määrästä? Autoilun kasvihuonekaasupäästöjen vähentämistä koskevassa keskustelussa helpoin, halvin ja nopein tapa isojenkin päästövähennysten aikaansaamiseksi on jäänyt valitettavan vähälle huomiolle. Sähköautoista puhuu kaikki ja sähkö onkin varmasti keskeisessä osassa liikenteen päästöttömyyteen pyrittäessä, mutta kun haetaan ratkaisua, joka toimii heti ja on lähes kaikkien mahdollista ottaa välittömästi käyttöön, ratkaisu on biokaasu. 

Kokosin kymmenen kohdan listan, jonka jokainen kohta saa biokaasuautoilijan hymyilemään. Ehkäpä se saa sinutkin miettimään auto- ja polttoainevalintaasi ja pienentämään hiilidioksidipäästöjäsi vaikka lähes 3000 kilolla vuodessa.

  1. Biokaasu on edullista.
    Ajaminen biokaasulla on noin 40 % halvempaa kuin bensiinillä tai dieselillä.
     
  2. Biokaasuato on edullinen hankkia.
    Uudet kaasuautot ovat jopa halvempia kuin vastaavat bensiinikäyttöiset autot, esimerkiksi Škoda Octavia -kaasuauto on noin 1600 euroa halvempi kuin samalla, mutta vain bensiinikäyttöisellä moottorilla, varustettu malli. Halvimmat uudet kaasuautot maksavat noin 15000 euroa, käytettyjä saa jo muutamalla tuhannella. Kaasuautoja on tarjolla pikkuautoista isoihin tila-autoihin ja myös paketti- ja kuorma-autoja. Lähes minkä tahansa bensiinikäyttöisen auton voi myös muuntaa edullisesti kaasuautoksi, muuntamiseen saa 1000 euroa tukeakin valtiolta.
     
  3. Biokaasulla ajaen pitkäkin matka onnistuu ilman turhia lataustaukoja.
    Biokaasuauton toimintamatka kaasulla on tyypillsesti 300-500 km. Kaikissa kaasuautoissa on myös bensatankki ja bensan avulla matka jatkuukin tarvittaessa vielä satoja kilometrejä. Ja kun biokaasua on tankattava, se käy ihan yhtä helposti ja nopeasti kuin bensiininkin tankkaaminen, muutamassa minuutissa. Muista kuitenkin pitää taukoja pitkillä ajomatkoilla virkistyäksesi.
     
  4. Biokaasu on liki päästötöntä.
    Biokaasun elinkaaren aikainen laskennallinen hiilidioksidipäästö on 0 g. Käytännössä kasvihuonekaasupäästöt ovat noin 85 % pienemmät kuin bensiinillä, samaa tasoa kuin tuuli- ja aurinkosähköllä ajettaessa. Myös terveydelle haitalliset pienhiukkas- eli lähipäästöt ovat biokaasulla ajettaessa lähellä nollaa. Siksi biokaasuauto on erinomainen vaihtoehto myös kaupunkiliikenteeseen.
     
  5. Biokaasua riittää.
    Suomessa on valtava määrä hyödyntämätöntä biomassaa, joka voitaisiin ja pitäisi hyödyntää biokaasuna. Kestävästi tuotetun biokaasun tuotantopotentiaali Suomessa riittäisi ainakin miljoonan auton tarpeisiin.
     
  6. Biokaasu on kiertotaloutta parhaimillaan.
    Sitä tuotetaan pääasiassa teollisuuden ja yhdyskuntien jätteistä ja maatalouden sivuvirroista. Biokaasun tuotannon sivutuotteena syntyy mainioita kierrätysravinteita, joita käyttäen voidaan vähentää keinolannoituksen käyttöä maataloudessa.
     
  7. Biokaasun käyttö on turvallista.
    Auton polttoaineena biokaasu on ihan yhtä turvallista kuin bensiini tai diesel. Biokaasu ei syty herkästi ja vapautuessaan se haihtuu ilmaan eikä valu pilaamaan maaperää ja pohjavettä niinkuin bensiini ja diesel voivat tehdä.
     
  8. Biokaasu on 100 % kotimaista.
    Kaikki Suomessa myytävä biokaasu tuotetaan kotimaassa kotimaisista raaka-aineista eli jätteistä. Tuotantoa ei voida siirtää halpatuotantomaihin. Biokaasun tuotannolla Suomessa on merkittävä työllistävä vaikutus, se parantaa huoltovarmuutta ja vähentää riippuuvuutta tuontiöljystä ja maakaasusta.
     
  9. Biokaasun jakeluverkosto kasvaa.
    Tällä hetkellä jakeluverkosto kattaa lähinnä Etelä- ja Keski-Suomen, parhaiten pääkaupunkiseudun. Sekä Gasum että muut toimijat laajentavat jakeluverkostoa kymmenillä asemilla lähivuosina.
     
  10. Biokaasu on paras polttoaine Suomen talveen.
    Biokaasulla on tavanomaisia liikennepolttoaineita paremmat kylmäkäyttöominaisuudet. Sen oktaaniluku on 138 ja se soveltuu käytettäväksi jopa yli 100 asteen pakkasessa. Kulutuskaan ei talvella kasva.

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (3 kommenttia)

Käyttäjän lasseneponen kuva
Lasse Neponen

Olisi tietysti hyvä, että vaikkapa kansanedustajat näyttäisivät toiminnallaan esimerkkiä, mutta kaasuautoja on heistäkin vain yhdellä ( https://www.is.fi/politiikka/art-2000005978877.html ).
Autokannan uudistamisen kautta muutoksen tekemisestä puhuttaessa ei ole syytä unohtaa, että suomalaiset ajavat keskimäärin 3600,- euron arvoisilla autoilla !
Jopa vihreiden kansanedustajat ajelevat autoilla, jotka eivät käytä vaihtoehtoisia polttoaineita (= kaasu, sähkö, etanoli...).
Aatteelliset mielenilmaukset ovat tehottomia, jos edes ne, joilla on valinnan varaa eivät tee ympäristövastuullisia valintoja. Tämäkin artikkeli on ansiokas kannanotto, mutta kiinnostaisi tietää millä polttoaineeella jutun kirjoittaja itse ajaa ?

Käyttäjän JukkaRoinila kuva
Jukka Roinila

Ajelen tyytyväisenä biokaasulla. Juuri nyt lähden kyllä bussilla kylille, valitettavasti dieselkäyttöisellä, kun Tampereella ei ole tajuttu, että bussitkin voisivat kulkea päästöttömästi biokaasulla. Sähköbusseja täällä sentään kokeillaan pienesti. Pitempiä matkoja kuljen usein myös junalla.

Käyttäjän jlinjama kuva
Jussi Linjama

Biokaasulla on, ainakin teoriassa, mahdollista saavuttaa negatiiviset päästöt koska metaani on noin 25-kertaa hiilidioksidia voimakkaampi kasvihuonekaasu. Sen polttaminen on siis ympäristöteko, tapahtuipa polttaminen sitten soihdussa, lämmityskattilassa tai auton moottorissa.
Tuo koskee tietenkin vain sitä osaa metaanista, mikä nyt eri päästölähteistä karkaa ilmaan (lähinnä kaatopaikat, jätevedenpuhdistus ja karjatalous).

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset