Jukka Roinila Tietoa ja kannanottoja ainakin biokaasuautoilusta. Aika näyttää, mistä muustakin mahdollisesti.

Tarvitaanko lisää tukea sähköauton hankintaan?

  • Tarvitaanko lisää tukea sähköauton hankintaan?


Oletko koskaan miettinyt, kuinka paljon Suomessa tuetaan sähköautoja ja miten tuki kohdennetaan? No, sähköauton hankintaan myönnetään 2000 euron hankintatuki ja senkin saa vain alle 50000 euron hintaisen täyssähköauton ostaessaan. Siinäkö kaikki? Ei ihan. 


Tiesitkö esimerkiksi, että


- jos hankit Volvon V90 lippulaivamallin, se kannattaa ehdottomasti valita ladattavana hybridinä, sillä muutamassa vuodessa säästät veroissa noin 23000 euroa verrattuna bensamalliin
- jos taas olet harkinnut päivittäisiä lyhyitä työmatka-ajojasi varten hankkivasi Porsche Cayennen, ota sekin ilman muuta ladattavana hybridiversiona, säästät heti autoverossa n. 37000 euroa bensamalliin verrattuna
- BMW 530e A  Charged Edition -ladattavan hybridin autovero ja vuosittainen ajoneuvovero ovat paljon pienemmät kuin hinnaltaan puolet halvemman Škoda Octavia 1.5 TSI G-TEC Ambition -kaasuauton, joka biokaasulla ajaen on taatusti paljon vähäpäästöisempi kuin kyseinen BMW
- jokaisesta ostetusta sähköautosta valtiolta jää saamatta keskimäärin noin 12000 euroa veroja kuudessa vuodessa verrattuna siihen, että olisi ostettu bensiinikäyttöinen auto, eli sen verran keskimäärin sähköauton ostava saa tukea valtiolta (laskelman oletukset: auton veroton hinta noin 35000 eur, ajetaan vuosittain noin 18000 km)
- edellä mainitut sähköauton ostajalle myönnetyt veronalennukset tarkoittavat nykyisellä verorakenteella valtiolle noin 1,6 miljardin euron veronmenetyksiä vuosittain, jos Suomeen saadaan joidenkin kaavailemat 800000 sähköautoa vuoteen 2030 mennessä
- Suomen valtion sähköautolle ja hybrideille antama tuki on jo nyt maailman huippua, ehkä vain Norja tukee sähköautoja enemmän kuin Suomi.


Sähköautoilun tuen kasvattamista tullaan varmasti moneltakin taholta vielä vaatimaan. Valtion tukitoimia tarvitaankin, jotta henkilöautoliikenteen päästöt saadaan kunnolla alenemaan, mutta tuen keinot ja kohdentaminen pitäisi kyllä harkita uudelleen. Nyt tuki tuntuu kohdentuvan ennen kaikkea luksusautoille ja erityisesti ladattaville hybrideille, jotka todellisuudessa saattavat olla varsinaisia bensarohmuja ja isoja saastuttajia. Ilmastonmuutoksen torjunnassa tuen suuntaaminen biokaasuautoille ja täyssähköautoille olisi uskoakseni paljon tehokkaampi ja halvempi keino.


Eri käyttövoimilla kulkevien autojen verotuksesta tarkemmin edellisessä blogissani:
http://jukkaroinila.puheenvuoro.uusisuomi.fi/269345-autoilun-verotuksen-...
 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

Toimituksen poiminnat